Co znamenají zkratky ITIL a ITSM? Jak souvisí s procesy Software Managementu a softwarového auditu? V jakém vztahu je k nim AuditPro?
ITIL vznikl jako sada knižních publikací popisujících osvědčené návody na řízení IT služeb a ICT infrastruktury na základě zkušeností z praxe. Jde o zkratku pojmu "Information Technology Service Management" - přeloženo do češtiny: "řízení služeb informačních technologií".
Je třeba si uvědomit, že ITIL tedy není standardem, ale pouze sadou praktických návodů, které by měly být v organizaci uplatňovány, protože s největší pravděpodobností je to v organizaci na základě zkušeností z jiných firem potřeba.
v současnosti je ITIL samostatným oborem činnosti a podnikání, jenž zahrnuje:
- Knihovnu uvedených publikací (8 svazků)
- Propracovanou oblast vzdělávání a certifikací odbornosti
- Poskytování konzultačních služeb
- Vývoj a implementaci softwarových nástrojů, které podporují ITSM procesy
Jednou z publikací popisující procesy ITSM je i kniha věnující se Software Asset Managementu - popisu procesů řízení, kontroly a ochrany softwarového majetku ve všech stadiích jeho životního cyklu.
Systém AuditPro je navržen a vyvíjen s ohledem na standardy, popisované v ITIL.
ITSM
znamená zkratku pojmu "Information Technology Service Management" - přeloženo do češtiny: "služby informačních technologií".
Každá živá organizace - firma, podnik, úřad - potřebuje pro svůj řízený růst systém procesů, které jí pomáhají realizovat jeho strategické cíle. Jedná se o procesy obchodování, řízení vztahů se zákazníky, finanční procesy apod.
Tyto procesy ve valné většině případů buď úplně stojí na používání informačních a komunikačních technologií (ICT) nebo s nimi alespoň úzce souvisí. Infrastruktura ICT musí být nějak smysluplně plánována a řízena. Obvykle je její řízení věcí oddělení informačních a komunikačních služeb (IT nebo ICT). Řízen je přitom nejen rozvoj, pořizování, využívání a údržba technické části vybavení, ale i souvisejících služeb. Právě řízení IT služeb, nebo správněji ICT služeb, je nazýváno ve zkratce ITSM.
ITSMF
IT Service Management Forum - je mezinárodně působící nezávislá a nezisková organizace účelově se věnující všem aspektům řízení služeb informačních a komunikačních technologií. Celosvětovým standardem pro tuto oblast je ITIL a z něj vycházející norma ISO/IEC 20000, itSMF je tedy současně vnímáno jako fórum uživatelů tohoto standardu. itSMF bylo založeno v roce 1991 ve Velké Británii, v současnosti má ustanovené národní pobočky ve 34 zemích. (www.itsmf.cz)